Alkohol- & Drogterapeut

Måste bara visa er en till sak innan jag springer till tvättstugan.

Jag har ju nu funderat ett tag på vad jag vill jobba med, eller rättare sagt utbilda mig till. Jag har stått och svajat mellan sjuksköterska och journalist. Jag älskar att jobba med människor och har jobbat inom vården i ett par år, trivs bra och så men känner att jag inte vill jobba på ett äldreboende hela livet. Jag älskar att formulera mig i skrift, men tror inte att jag är så tuff som man "måste" vara när man är journalist. Därför har jag tänkt att på sidan om ett vanligt yrke kan jag vara författare (om jag lyckas få min bok publicerad). I bakhuvudet har jag alltid haft en tanke om att jobba på ett behandligshem, det vore det ultimata tycker jag. Men jag har aldrig hittat nån utbildning för det..
Så för ett par veckor sen bestämde jag mig för att läsa till undersköterska, bara för att ha en utbildning överhuvudtaget.

MEN nu!!! Precis just nu hittade jag vad yrket heter då man arbetar på behandlingshem och det heter behanlingsassistent. Jag sökte på det och hittade exakt vad jag kan tänka mig att bli, nämligen; Alkohol & Drogterapeut. Jag är ju intresserad av sånt här. När jag gick i skolan skrev jag en fet jävla uppsats om just alkohol och droger.

Det här är kursens innehåll;

  • Beroende & Missbruk
  • Alkohol & Droger
  • Kognitivt behandlingsarbete
  • Familjeterapi - grundkurs
  • Beroende och individen
  • Psykologi - grundkurs
  • Psykiatri - grundkurs
  • Diagnostik & behandling
  • Kognitivt patientarbete
  • Eget klientarbete med handledning
Låter sjukt intressant tycker jag!

Och det här är lite kort fakta om hur utbildningen är formad;

"Kurserna omfattar cirka 80 föreläsnings- och handledningsdagar med obligatorisk närvaro. Till detta kommer egna studier, grupparbeten och egna inlämningsuppgifter samt egen terapi hos legitimerad psykoterapeut och eget klientarbete under handledning."

Personligen så tycker jag att det låter grymt. Dock lite läskigt med egen terapi, men det är sånt man får ta när man väljer ett sånt här typ av yrke.

Kursen är på deltid, under tre år, men har inget studiestöd så då måste det vara nån form av privatskola. Jag har inte läst allting än, men nu vet jag i alla fall att det finns utbildningar för der jag vill bli :)





Kommentarer
Postat av: Ingrid

Du kan också kolla utbildningar för behandlingspedagog, då är det också behandlingshem som gäller! Och då får man för det mesta studiestöd, men jag vet riktigt om själva studierna är exakt samma som denna. Jag har också varit inne på det spåret ;) Men kika på det om du inte redan gjort det!



En beige kofta skulle ju passa till precis allt? Jag hade nog satsat på det, men du är ju inne i en blå period :) Och ja absolut ska vi ha en fiskdag! Sjukligt gott är det med firre :P



Förresten så har du och jag biodejt när nya twilight kommer! markus har redan lovat att ta hand om aaaallting så får jag en ledig kväll :P haha! lika bra att boka i tid!

2011-01-21 @ 19:53:07
URL: http://p0llys.blogg.se/
Postat av: SUSSI ERICA FANNY AGNES

intressant yrkesval :)

2011-01-21 @ 22:07:55
URL: http://snelahestarna.blogg.se/
Postat av: lisa

fin blogg

2011-01-21 @ 22:12:56
URL: http://lisacorneliaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0